Dragan Cvetkovic,
Evolutionary Multi-Objective Decision Support Systems for Conceptual Design,
PhD thesis, School of Computing, University of Plymouth, Plymouth, UK, November 2000

日本語訳タイトル:概念設計における進化的多目的決定のための支援システム

英文(Abst) 日本文
In this thesis the problem of conceptual engineering design and the possible use of adaptive search techniques and other machine based methods therein are explored. For the multi-objective optimisation (MOO) within conceptual design problem, genetic algorithms (GA) adapted to MOO are used and various techniques explored: weighted sums, lexicographic order, Pareto method with and without ranking, VEGA-like approaches etc. 本論文では,概念的工学設計,使用可能な適応的探索の技術,手法に基づくその他の機構における問題について書かれている.概念設計問題における多目的最適化(MOO)では,多目的に適応するよう変更したGAが使用され,様々な技術が用いられている:重み和,辞書式命令,ランキングを用いたもしくは用いないパレート手法,EGAによく似た手法など・・.
Large number of runs are performed for finding the optimal configuration and setting of the GA parameters. A novel method, weighted Pareto method is introduced and applied to a real-world optimisation problem. 最適な構成とGAのパラメータを見つけるために多くの試行が行われる.新たな手法としては,重み付きパレート手法が提案され,現実的な最適化問題に対して適用されている.
Decision support methods within conceptual engineering design framework are discussed and a new preference method developed. The preference method for translating vague qualitative categories (such as ``more important'', ``much less important'' etc.) into quantitative values (numbers) is based on fuzzy preferences and graph theory methods. 概念的工学設計フレーム設計において決定を支援する方法が発見され,新たな選り好み手法が提案された.この手法は,曖昧な質的枠組み(「より重要」や「より重要でない」など)を量的な価値(数)へ変換するものであり,ファジー選択に基づくグラフ理論手法である.
Several applications of preferences are presented and discussed:
* in weighted sum based optimisation methods;
* in weighted Pareto method;
* for ordering and manipulating constraints and scenarios;
* for a co-evolutionary, distributive GA-based MOO method;
幾つかの選好の適用が提示され議論されている.
*重み総和に基づく最適化手法について
*重みパレート手法について
*制約とシナリオの決定と計算について
*共進化,分散GAを基礎とする多目的最適化手法に関して
The issue of complexity and sensitivity is addressed as well as potential generalisations of presented preference methods. Interactive dynamical constraints in the form of design scenarios are introduced. 複雑かつ敏感な文章が,提案された選好手法の潜在的な一般的化と同様に述べられている.設計シナリオの方式でのインタラクティブかつダイナミックな制約が紹介されている.
These are based on a propositional logic and a fairly rich mathematical language. They can be added, deleted and modified on-line during the design session without need for recompiling the code. これらは,提案型論理と非常に優れた数学的言語に基づいている.それらは,コードを再コンパイルすることなく設計過程中にオンラインで,追加,削除,修正を行うことができる.
The use of machine-based agents in conceptual design process is investigated. They are classified into several different categories (e.g. interface agents, search agents, information agents). コンセプト設計の過程における組織に基づくエージェントの使用が調査された.それらは,幾つかの異なる枠組みにクラス分けされる(例えば,インターフェイスエージェント,探索エージェント,情報エージェント).
Several different categories of agents performing various specialised task are developed (mostly dealing with preferences, but also some filtering ones). They are integrated with the conceptual engineering design system to form a closed loop system that includes both computer and designer. 様々な特殊化された仕事を事前より形作るエージェントにおける幾つかの異なる枠組みが開発された( 多くは,好みを扱うが,幾つかはそのフィルターとして扱われる).それらは,コンピュータとエンジニア双方を含む閉じられた繰り返しシステムを形成するための概念的工学設計システムとして統合される.
All these different aspects of conceptual engineering design are applied within Plymouth Engineering Design Centre / British Aerospace conceptual airframe design project. 概念的工学設計におけるこれら異なる見地の全てが,プリマス工学設計センター/英国航空 における概念的な航空機の機体設計プロジェクト,に適用されている.


 文責:渡邉